Novosti

Najveći svetski trgovinski lanci ostvaruju više od tri biliona dolara godišnjeg prometa

Ukupni promet 250 najvećih svetskih trgovinskih lanaca iznosi 3,25 milijardi dolara i beleži porast od 8 odsto u odnosu na prethodnu fiskalnu godinu.
Na listi “TOP 250” koja je objavljena u izveštaju revizorsko-konsultantske kompanije Dilojt (Deloitte) “Globalna snaga maloprodaje u 2008.” i dalje vodi američki gigant Wal-Mart, dok su evropski lanci maloprodajnih objekata suočeni sa zasićenjem na matičnim tržištima, koje ih navodi na dalju ekspanziju na istok. Na listi “TOP 250” ove su se godine po prvi put našli i šest kineskih i ruskih maloprodajnih lanaca.

TOP 10 maloprodajnih kompanija u svetu: Wal-Mart (344,992 milijardi USD), Carrefour (97,861 milijardi USD), Home Depot (90,837 milijardi USD), Tesco (79,976 milijardi USD), Metro (74,857 milijardi USD), Kroger (66,111 milijardi USD), Target (59,490 milijardi USD), Costco (58,963 milijardi USD), Sears Holdings (53,012 milijardi USD), Schwarz (52,422 milijardi USD).

Učešće deset najjačih trgovinskih lanaca u ukupnom prometu i dalje raste, pa oni danas čine 30 odsto celokupne prodaje na pomenutoj listi, ostvarujući promet od 978,5 milijardi dolara. Među deset najvećih ulazi čak šest američkih trgovinskih lanaca. Najjači, Wal-Mart, ostvario je godišnji promet od 345 milijardi dolara, dok su druge američke kompanije na top10 listi Home Depot, Kroger, Target, Costco i Sears.

Ostale najbolje pozicije na TOP 10 listi osvojile su evropske kompanije: francuski Carrefour, britanski Tesco i nemački Metro i Schwarz. Značajan pomak prema vrhu liste zabeležio je Tesco, koji je ostvario porast prometa od 11,5 odsto te tako smenio nemački Metro, koji je bio na četvrtom mestu.

TOP 10 evropskih trgovinskih lanaca: Carrefour, Tesco, Metro, Schwarz, Aldi, Rewe, Auchan, Edeka Zentrale, E. Leclerc i Ahold.

 

Sve oštrija konkurencija i zasićenje na matičnim tržištima podstiču evropske trgovinske lance na dalje širenje poslovanja van Evrope, pre svega na istok. Najviše zastupništava u drugim zemljama za sada imaju francuske maloprodajne kompanije (prosečno u 15 zemalja), a slede ih nemački lanci, koji su u proseku proširili svoje poslovanje u 13 zemalja. To je znatno više od američkih kompanija, koje su svoje poslovanje razvile prosečno u svega četiri zemlje izvan SAD. Potrošnja u maloprodaji sve više raste i u azijskim zemljama, pa je za očekivati da će trgovinski giganti u sledećem periodu u tom regionu potražiti prostor za dalje širenje svog poslovanja. Pored primetnog jačanja kineskih i ruskih maloprodajnih lanaca, koji su se ove godine izborili za ulaz na listu “TOP 250”, sledeći veliki pomak u ovoj oblasti može se očekivati u Indiji.

Na listi je zastupljeno najviše trgovinskih lanaca specijalizovanih za prodaju prehrambenih proizvoda, a povećava se broj “kombinovanih” lanaca – hipermarketa i univerzalnih diskontnih centara. Na listi 250 najvećih može se primetiti i porast broja trgovinskih lanaca specijalizovanih za tzv. “life-style” proizvode. Tako se na listi nalazi čak 49 lanaca specijalizovanih za obuću, 37 lanaca za kućnu elektroniku, kao i 88 kompanija specijalizovanih za prodaju sportske opreme, nameštaja, igračaka, nakita, autodelova i kancelarijskog materijala.

U Dilojtovom izveštaju navodi se i deset vodećih trendova u globalnoj maloprodaji: porast svesti o društvenoj odgovornosti kompanija, povećanje potrošnje u Aziji, sve veća personalizacija ponude, pronalaženje tržišnih niša umesto obraćanja masovnom tržištu, povećan interes za proširenje poslovanja u Indiji, sve veći značaj postprodajnih usluga, porast ulaganja u postojeće trgovinske lance na tržištima u rastu, veća zastupljenost različitih prodajnih kanala (prodavnice, katalozi, internet), želja da se kupcu osigura individualizovano iskustvo kupovanja, kao i trend da trgovinski lanci sve više razvijaju internu marketing funkciju.